Pin It

sss

Još kao student, 2014. godine, Martin Soldo, iz Posušja, naišao je na analizu isplativosti uzgoja smilja. Međunarodno tržište se otvorilo, a cijena jednog kilograma svježeg smilja skočila je sa 1 na 5 KM.

"Napustio sam fakultet i otišao raditi zemlju. Ta poslovna prilika ne bi čekala da završim studije", započinje svoju priču.

Martin je imao 23 godine 2014., kada je osnovao svoju firmu Soldo Mont, i ušao u svijet proizvodnje i prerade ljekovitog i aromatičnog bilja.

Od 2014. do 2016. godine Martin je dao sve od sebe da proizvede što više smilja. Počeo je sa samo pola i na kraju zasadio šest hektara zemlje.

"Prodaja je išla dobro. Prodali bi onoliko koliko bi proizveli. Nismo bili najučinkovitiji i nismo maksimalno koristili svoju zemlju, ali posao je išao dobro", kaže on.

Sljedeća prilika koju je vidio bila je proizvodnja proizvoda s dodanom vrijednošću. Godine 2016. uspostavio je destileriju sa tri destilatora od po 600 litara. Budući da je bio čovjek od akcije, nudio je svoje usluge drugim proizvođačima smilja, te je od njih počeo i kupovati bilje.

"U prvoj godini obradili smo četiri do pet tona našeg smilja i još četrdesetpet do pedeset tona koje su proizveli drugi poljoprivrednici sa kojima smo potpisali ugovore", kaže on.

U 2016. mreža kooperanata Soldo Monta brojala je 60 ljudi. No, zlatne godine proizvodnje smilja brzo su prošle. U 2017. godini cijena po kilogramu eteričnog ulja smilja pala je sa 2.200 na 450 eura, gdje i dalje stoji. Mnogi su okrenuli leđa smilju, ali ne i Martin.

"Napravili smo naše proračune i imajući na umu potrebe kupaca koje smo imali u Belgiji i Francuskoj, odlučili smo povećati proizvodnju kako bismo nadoknadili pad cijene. To je značilo više rada, ali je to značilo i imati plaćeni posao”, naglašava poduzetnik.

Soldo Mont je počeo povećavati broj kooperatna sa kojima je radio, ali njihovi kapaciteti za preradu bilja nisu bili dovoljno veliki. U 2018. godini prijavili su se i dobili bespovratna sredstva od Sweden/USAID FARMA II projekta koji im je pomogao da više nego udvostruče kapacitet destilatora, sa 1.800 na 4.000 litara.

"Te 2018. preradili smo oko 1.000 tona smilja i proizveli oko 1.100 kilograma ulja", kaže Martin, dodajući da je to bio veliki uspjeh i te godine su uspjeli prodati skoro 70 posto od ukupne količine ulja.

Kako objašnjava Martin, 2019. godine došlo je do zasićenja tržišta ulja od smilja, a puno njihovih kupaca na veliko imalo je puna skladišta. Naravno, Soldo Mont je smanjio proizvodnju na nekih 250 kilograma eteričnog ulja, ali je počeo tražiti druge poslovne prilike i tržišne niše.

"Kvaliteta bilja važna je u ovom poslu. Destiliranjem jedne tone svježeg smilja može se dobiti između 1 i 2,5 kilograma ulja, a to sve ovisi o kvaliteti bilja. Također, budući da smilje trenutno nije vrlo traženo, počeli smo sa diverzifikacijom proizvodnje”, nastavlja Martin.

Soldo Mont obratio se Sweden/USAID FARMA II projektu i zatražio pomoć u pružanju obuke grupi od 50 kooperanata o uzguju visokokvalitetnih sadnica i uzgoju slatkog pelina, anđelike, lovora i isopa. FARMA II je pružila podršku i time je barem jedan dio kooperanata Soldo Monta imao pune ruke posla.

Martin napominje da je istrajnost vrlo važna. Dok njegova firma ulazi i u druga područja poslovanja, ljekovito i aromatično bilje ostaje njen prioritet.

"Godina 2020. je bila spora za mnoge stvari, uključujući i smilje, ali očekujem da će se to početi mijenjati 2021. Mnogi ljudi su napustili uzgoj smilja. Ponuda će time biti manja pa bih rekao da će cijena jednog kilograma ulja ići od 450 do 650 eura. U međuvremenu, počinjem istraživati novu tehniku prerade biljaka koja se zove super kritična ektrakcija. Kod te tehnike se koristi plin pod pritiskom kako bi se na efikasniji način izvuklo ulje koje u sebi sadrži mnogo više korisnih sastojaka iz bilja", kaže Martin.

On dalje navodi da super kritična ektrakcija može povećati prinose iz biljaka i do deset puta, a konačni proizvod nije ulje nego više ektrakt krema.

"Ako to uspijemo početi raditi, bićemo prvi sa takvim proizvodom u regiji, i to će nam opet dati prednost na tržištu koju ćemo dijeliti sa našim kooperantima. Ovaj visoko koncentrisani ektrakt također ima višu cijenu tako da ćemo moći plačati za visokokvalitetno bilje", zaključuje on.

Izvor